Google Shopping, wat kan ik hiermee bereiken? - IKY Creative

Google Shopping, wat kan ik hiermee bereiken?

Google Shopping

Google shopping helpt ondernemers om op een opvallende manier naar boven te komen in de zoekresultaten. Het opvallende aan deze advertenties is dat producten worden getoond met visuele ondersteuning. Dit wordt gedaan in de vorm van een foto met de daarbijbehorende prijs. Bezoekers krijgen hierdoor in een keer een duidelijk beeld van uw product. Dit kan er voor zorgen dat advertenties een hoger conversiepercentage hebben dan bij het toepassen van andere methodes, zoals AdWords. 

Wat is Google shopping?

Bij het gebruiken van Google shopping zijn er net als bij AdWords kosten per klik. Er wordt pas betaald wanneer er op de advertentie geklikt wordt. In dit geval is dat erg effectief omdat consumenten die op dit soort advertenties drukken een hoger aankooppercentage hebben. 

Verder wordt Google shopping ook gebruikt als vergelijkingstool. Producten van verschillende aanbieders worden naast elkaar weergeven met de prijs erbij. Dit maakt het voor de consument makkelijker om een keuze te maken tussen aanbieders. 

De voordelen van Google shopping voor jouw website

Het grootste voordeel van Google Shopping is het feit dat er een complete advertentie weergeven wordt met een afbeelding en de prijs. Consumenten zien meteen alle aspecten van een bepaald product. Hierdoor kunnen zij gelijk een beeld krijgen van de website, zonder dat zij de website hebben gezien. Vaak kijken veel bezoekers naar de prijs, indien het product door meerdere partijen wordt aangeboden. 

Een ander voordeel van Google Shopping is dat re-marketing makkelijker wordt. Wanneer bezoekers een product  bijvoorbeeld toevoegen aan hun winkelmandje, maar niet hebben afgerekend, kunnen zij daarna alsnog bereikt worden met behulp van Google shopping.

Daarnaast kun je met behulp van deze handige dienst van Google ervoor zorgen dat jouw producten ook beter kunnen ranken op andere plaatsen. Denk hierbij eens aan de organische zoekresultaten. Een combinatie van goede SEO en een goede adverteermethoden zorgt immers voor een optimalisatie van jouw conversies.

De nadelen van deze methode

Er zijn weinig nadelen bij het inzetten van dit kanaal. Wanneer consumenten meteen geconfronteerd worden met de prijs, kan dit nadelig uitpakken als je als aanbieder hogere prijzen hanteert dan jouw concurrenten. 

Soms komt het voor dat de advertentiekosten hoger zijn dan het product zelf. In dat geval is het misschien handig om naar een ander adverteerkanaal te kijken. 

Een ander nadeel is dat bijna elke telefoon of computer over een adblocker beschikt. Sommige adblockers kunnen ervoor zorgen dat Google shopping advertenties niet goed of zelfs helemaal niet weergeven worden.

Wil je meer leren over online marketing of heb je een brandende vraag over een ander onderdeel ervan? Ga terug naar onze Kennisbank-pagina en vind een ander interessant onderwerp.