Canonical URL - IKY Creative

Canonical URL

De canonical URL, je hebt er vast wel eens wat over gehoord maar wat is het nou eigenlijk? En waarom is het zo belangrijk voor websites? Nou het toevoegen van een canonical URL aan een specifieke webpagina is één van de manieren om duplicate content te voorkomen. Hieronder leggen wij het zo goed mogelijk voor je uit!

 

Wat is een canonical URL?

Een canonical URL is een code in de URL van een bepaalde webpagina. Door je webpagina van een canonical URL te voorzien laat je aan zoekmachines zoals Google weten welke pagina de crawler moet indexeren. Zo voorkom je dat pagina’s die op elkaar lijken niet gezien worden als duplicate content. Het kan namelijk zo zijn dat duplicate content niet geïndexeerd wordt en dit zou erg zonde zijn. Gelukkig is dit op deze manier makkelijk te voorkomen.

 

Hoe ziet een canonical URL er uit?

De canonical URL is voor een websitebezoeker zelf niet te zien. Dit is namelijk een HTML element en deze verwerk je in de HTTP header of in de broncode van de pagina. De canonical URL wordt altijd aangegeven met de tag rel=canonical.

 

Waarom een canonical URL?

Een canonical URL voorkomt dus duplicate content. Wanneer een zoekmachine zoals Google denkt dat jij duplicate content op je website hebt staan heeft dit een negatieve invloed op de PageRank van jouw website. Google hecht namelijk minder waarde aan je website wanneer het lijkt alsof je meerdere dezelfde pagina’s op je website hebt staan. Door je webpagina te voorzien van zo een URL ziet Google dat er bewust kopies van de pagina zijn. Bovendien weet Google dan welke pagina ze moeten indexeren en hebben de op elkaar lijkende pagina’s geen negatieve gevolgen voor je PageRank.

 

Wanneer wordt deze URL gebruikt?

Voor bijvoorbeeld een webshop is het gebruik van canonical URL’s van groot belang. Wanneer je namelijk producten verkoopt kunnen deze producten vaak niet op één pagina te zien zijn. Daarom kan je vaak door naar de volgende pagina met andere producten maar met dezelfde content of je kunt de producten op een bepaalde manier sorteren. Dit zorgt er echter voor dat Google webpagina’s te zien krijgt die sterk op elkaar lijken. De kans is dan groot dat Google dit aanziet als duplicate content, wat slecht is voor je PageRank. Door een canonical URL toe te voegen ziet Google wat de oorspronkelijk pagina is en dat de pagina’s bewust op elkaar lijken.

 

Ook raden wij het aan om gebruik te maken van een canonical URL wanneer een pagina is te bereiken via meerdere URL’s. Zo worden homepagina’s vaak doorgelinkt met verschillende URL’s zoals:

  • https://www.ikycreative.nl/
  • ikycreative.nl
  • et cetera

Deze twee URL’s verwijzen naar exact dezelfde pagina maar toch kan Google dit zien als duplicate content omdat het wel twee verschillende URL’s zijn.

 

Invloed op SEO

Het gebruik van canonical URL’s heeft dus wel degelijk invloed op de SEO activiteiten van jouw website. Het voorkomt namelijk duplicate content en Google negeert duplicate content. Wanneer de crawler van Google veel duplicate content op je website tegenkomt besteedt Google al snel minder tijd aan het indexeren van jouw website. Zo kan het dus voorkomen dat belangrijke pagina’s van jouw website niet verschijnen in de zoekresultatenpagina van Google. Hierdoor loop je dus heel veel klanten mis. Als u meer wilt weten over de verschillende SEO technieken zoals bijvoorbeeld, het schrijven van SEO teksten of het verschil tussen white hat en black hat SEO. Kunt u een kijkje nemen in de kennisbank van IKy Creative. 

Wil je meer leren over online marketing of heb je een brandende vraag over een ander onderdeel ervan? Ga terug naar onze Kennisbank-pagina en vind een ander interessant onderwerp.