Je hebt het vast wel een aantal keer gehoord… Google Analytics. Wat is dit eigenlijk? En waarom zou ik dit gebruiken. Bij iKY Creative vinden wij Google Analytics van toegevoegde waarde voor jouw website en gebruiken we het natuurlijk zelf ook. In dit artikel zullen we Google Analytics voor je uitleggen en laten we zien waarom het zo belangrijk is om dit te gebruiken.
Wat is Google Analytics?
Google Analytics is software van Google die je kunt gebruiken om bijna alle activiteiten weer te geven die gebeuren op jouw website. Deze resultaten worden dus gemeten en geven een duidelijk beeld van verschillende factoren met betrekking tot jouw website. Denk hierbij bijvoorbeeld aan: het aantal bezoekers in een bepaalde periode, verkeersbronnen en hoe vaak een pagina wordt bezocht. Je kunt zelfs zien hoe lang een bezoeker blijft op een pagina van jouw website en welke pagina’s het belangrijkste zijn voor jou. Op deze manier kun je precies zien welke de meeste clicks krijgt en welke bezoekers dus het meest waardevol zijn voor jouw website. Bovendien zorgt deze geniale dienst van Google ervoor dat je duidelijke statistieken van jouw data te zien krijgt. Het leukste van deze software is dat het ook nog eens gratis is! Hiernaast is er nog een groot voordeel. Je kunt Google Analytics gemakkelijk opzetten.
Waarom zou ik gebruik maken van Google Analytics?
Er zijn verschillende redenen waarom je gebruik zou kunnen maken van Google Analytics. Een van de voornaamste redenen is het meten van conversies. Conversies zijn eigenlijk bepaalde doelen die je stelt en die je wilt bereiken. Voordat je begint aan deze dienst dien je eerst in kaart te brengen welke doelen je wilt bereiken. Ook moet je aangeven welke data je wilt halen uit deze software. Deze moet je natuurlijk kunnen meten en daar is Google Analytics ideaal voor. Dit kan van alles zijn. Het kan zo zijn dat je het aantal bezoekers wilt vergroten, bezoekers over wil laten gaan tot aankoop en een bezoeker een informatieaanvraag te laten doen of zichzelf in te schrijven voor een bepaalde dienst.
Met behulp van deze handige software kun je precies zien vanuit welke bron jouw bezoekers komen en hoe waardevol ze kunnen zijn. Stel dat je een webshop hebt is dit zeker een aanrader om Google Analytics te gebruiken. Natuurlijk wordt Google Analytics ook gebruikt om jouw AdWords te boosten. Je kunt deze namelijk koppelen aan jouw account van AdWords. Zo kun je precies zien welke bezoekers je aantrekt met het adverteren en welke je organisch binnenkrijgt. Op deze manier weet je of je daadwerkelijk klanten krijgt uit jouw advertenties op Google (ook op Facebook is dit mogelijk).