Hoe werkt Google PageRank? - IKY Creative

Hoe werkt Google PageRank?

werken op een laptop

Hoe werkt Google Pagerank?

Een van de manieren waarop Google jouw website rankt tussen de zoekresultaten is door middel van je PageRank. De relevantie van jouw website wordt namelijk onder andere bepaald door de autoriteit van de website. Je autoriteit hangt af van hoeveel andere websites linken naar die van jou. Hoe hoger de autoriteit van deze website is, hoe meer waarde de links hebben die er geplaatst worden. De PageRank wordt aangegeven met een getal tussen de 0 en de 10. Nieuwe websites met weinig tot geen linkjes er naartoe hebben weinig autoriteit en aldus een lage PageRank. Een website met veel inkomende links heeft natuurlijk een hoge PageRank. Jouw PageRank is een van de vele factoren die meespeelt bij het bepalen van jouw positie in de zoekresultaten.

Wat zijn Google PageRank-punten?

PR-punten is een van de manieren waarop Google de PageRank van jouw website bepaald. Wanneer een andere website naar die van jou linkt krijg je PR-punten die een positief effect op jouw PageRank zullen hebben. Hoeveel PR-punten je zal ontvangen hangt af van de PageRank van de website die naar jouw website linkt. Het is ook mogelijk om intern PR-punten te ontvangen. Wanneer je linkjes naar relevante pagina’s binnen de website verwerkt in de teksten (anchor text), zal dit zeker een positief effect op de PageRank en SEO in z’n geheel hebben.

Statistiek

Meer te weten komen over linkbuilding?

Wil je meer leren over linkbuilding? Lees het allemaal in ons artikel: “Wat is linkbuilding?“.

De waarde van een link

Het is onmogelijk om de precieze waarde van een linkje te zien. Het zijn namelijk voornamelijk speculaties. Toch valt er met 100% zekerheid te zeggen dat alle linkjes hun eigen waarde bevatten en de een dus meer impact zal hebben als de ander. Wanneer er bijvoorbeeld een website met een zeer hoge autoriteit en PageRank vanaf de meest belangrijke pagina naar jouw website linkt, zal deze meer waard zijn dan een link van een blog met een slechte PageRank. Het heeft echter geen zin om honderden links op een pagina te plaatsen. Het algoritme van Google bepaald namelijk dat het gewicht van een link onder andere afhankelijk is van het aantal links op de pagina. Wanneer een pagina bijvoorbeeld 20 PR-punten heeft en deze 4 links bevat, zal de waarde van elke link 5 PR-punten zijn.

Wil je meer leren over online marketing of heb je een brandende vraag over een ander onderdeel ervan? Ga terug naar onze Kennisbank-pagina en vind een ander interessant onderwerp.