SEO uitgelegd, in één pagina - IKY Creative

SEO uitgelegd, in één pagina

SEO Banner

Hoe vindt Google mijn website?

Allereerst zorg je ervoor dat de website aangemeld wordt bij Google. Google heeft een hele grote index met alle pagina’s op alle websites die bestaan. Het is dus een vereiste dat je website wordt geïndexeerd in Google zodat ze afweten van jouw bestaan. Google analyseert jouw website en begrijpt waar alle pagina’s over gaan en beoordeeld je website op basis van honderden criteria. Op het moment dat je website in de database staat van Google en beoordeeld is krijgt jouw website met alle pagina’s een bepaalde positie. Tot nu toe is niemand in staat geweest om precies te achterhalen welke factoren er meespelen. Dit zorgt ervoor dat niemand de zoekresultaten oneerlijk kan manipuleren. Natuurlijk heeft Google er wel voor gezorgd dat er bepaalde richtlijnen te vinden zijn. Dat is waar wij ons ook mee bezig houden. Wij optimaliseren jouw website zo duidelijk mogelijk voor Google. Ook kan het even duren voordat Google jouw aanpassingen heeft verwerkt en je nieuwe posities bemachtigd. De aanpassingen worden gedetecteerd door zogenoemde crawlers. Deze worden ook wel spiders of Google bots genoemd. Natuurlijk zijn er ook andere zoekmachines waar crawlers te werk gaan bijvoorbeeld bij Bing de ‘’BingBot’’.

Een crawler, of spider, kan worden gezien als een spin die binnen een website kruipt en indexeert. Deze spiders gaan heel het web af en komen terecht op content van pagina’s en zorgen dat de informatie wordt opgeslagen in een grote database. Deze crawler gaat de content tot in details af. Ook volgt deze crawler links en komt zo weer terecht op nieuwe of bestaande pagina’s.

Bij het indexeren word je pagina geregistreerd in de database van de zoekmachine. De crawler gaat de pagina af en stopt alles wat hij vindt in de database. Zonder indexatie komt je website niet voor in de zoekresultaten van een zoekmachine en loop je vele leads mis. Stel dat je benieuwd bent welke pagina’s geïndexeerd zijn in Google. Dan kan je via de zoekfunctie van Google ‘’site:www.websitenaam.nl’’ intypen en krijg je een overzicht van pagina’s die geïndexeerd zijn. Om het indexeren soepeler en vlotter te laten verlopen kun je bijvoorbeeld intern linken naar nieuwe pagina’s en externe backlinks verkrijgen naar deze pagina. Ook wordt er veel gebruik gemaakt van social media om dit te boosten.

De pagerank is een cijfer dat een zoekmachine geeft aan de belangrijkheid van de pagina. Google beoordeeld de pagerank met een cijfer van 1 tot 10. Deze rank geeft een mate van populariteit aan en een mate van indexering. Hierbij moet je ook rekening houden met links vanaf andere sites die invloed hebben op deze waardering van de pagina.

Wat is een robot.txt file

Een robot.txt bestand geeft aan op welke gebieden een crawler mag kruipen. Dit is een bestand dat je kan ontwikkelen. Denk hierbij aan een pagina waar er klanten worden weergegeven. Dit is een voorbeeld van pagina waarbij een crawler niet hoeft te komen.

Daarentegen geeft dit bestand geen garantie dat de pagina’s niet meer voorkomen in de zoekresultaten. Wanneer dit het geval is zal je zelf moeten aangeven welke pagina’s niet mogen worden geïndexeerd.

Robot

Wat is een sitemap?

Een sitemap zorgt voor de systematische ordening van alle webpagina’s van een website. Je kunt dit vergelijken met een inhoudsopgave. Dit zorgt ervoor dat de gebruiker inzicht krijgt in de structuur van jouw website. Een sitemap is niet verplicht en niet elke website heeft er een. Ook Google heeft een eigen sitemap die bedoeld is voor uw bezoekers en voor de zoekmachine. Wanneer je gebruik maakt van een Google sitemap kun je ervoor zorgen dat je site sneller wordt geïndexeerd.

Structuur
Paid of organisch

Welke zoekresultaten op google zijn betaald en welke zijn organisch?

Wanneer je een zoekopdracht invult op Google verschijnen er zoekresultaten. Vaak zie je aan de bovenkant de betaalde zoekresultaten die te herkennen zijn aan het woord ‘adv.’ ervoor. Dit zijn aan de bovenkant van de zoekresultaten maximaal 4 en helemaal onderaan de pagina maximaal 3. Onder de betaalde zoekadvertenties staan de organische resultaten. Deze zijn vooral de best beoordeelde websites volgens Google. Vaak vertrouwen internetgebruikers Google blindelings en is het een groot voordeel om op de eerste pagina gevonden te worden. De meeste mensen klikken nauwelijks verder naar de tweede pagina en veranderen hun zoeksuggesties opnieuw.

Meta

Wat is een metatag?

Een metatag is een regel in html-code waarmee je beschrijvende informatie toevoegt aan een pagina op het web. Deze tag is niet zichtbaar voor een bezoeker. Vaak worden deze tags gebruikt in zoekmachines.

Wat is een meta description?

Dit is de beschrijving die je zelf kunt opgeven. In deze beschrijving is de inhoud van de pagina omschreven en telt mee voor de vindbaarheid van jouw webpagina. Het komt meestal voor dat je deze description vindt in de zoekresultaten pagina van een zoekmachine zoals Google. De meta description is te herkennen aan de tekst onder de URL in een zoekmachine.

Conversies

Wat is een conversie?

Een conversie is het moment dat een bezoeker van je website overgaat tot actie. Dit kan voor elke organisatie anders zijn. Het kan gaan om een aankoop, informatieaanvraag, het downloaden van een whitepaper etc. Een voorbeeld hiervan is ‘het aantrekken van 5.000 websitebezoekers binnen een maand’ of ‘ 10% van de websitebezoekers moet een product afnemen’.

Hoe optimaliseer je conversies?

Hierbij gaat het om het ontrafelen van de punten die minder goed lopen, waarbij een bezoeker wordt tegengehouden om actie te ondernemen. Om dit probleem op te lossen dien je oplossingen te bedenken en te testen. Je wilt namelijk dat de conversies zo soepel en gemakkelijk mogelijk verlopen.

Werken met iky

Waarom samenwerken met Iky Creative?

IKy Creative behoort tot één van de beste online marketing bureaus van Nederland. Als SEO bedrijf vinden we dat SEO gezamenlijk moet worden aangepakt, met jou. Door kennis te delen in hoe het een en ander werkt en waar jij en wij op moeten letten, krijgen we een optimale samenwerking. Ons team van webspecialisten zorgt voor een resultaat dat gezien mag worden door jouw klanten! Voor elk deelaspect zetten zij de juiste middelen en mensen in op het juiste moment. Wij bieden jou een gespecialiseerd, op maat gemaakte marketingdienst die het beste resultaat levert voor jouw bedrijf. Wij vinden het belangrijk dat er naar jouw wensen wordt geluisterd. Omdat wij voor elk bedrijf die wij helpen een unieke keyword analyse maken, kunnen wij jou garanderen dat wij er alles aan doen om het uiterste uit jouw bedrijf te halen.

Wij hopen de marktnormen te veranderen door een volledige en betaalbare service aan te bieden die zich zal specialiseren in zoekmachine optimalisatie, conversie optimalisatie en organisatorische optimalisatie van online platforms, zodat onze klanten de gewenste online resultaten behalen.

 

Ons team bestaat uit:  

Marketeers

Developers

Webdesigners

Copywriters

Onze werkwijze

1.

Keyword onderzoek 

Met een keyword onderzoek wordt onderzocht welke zoekwoorden relevant zijn, hoe vaak er op deze zoekwoorden wordt gezocht, welke relevante domeinnamen er nog beschikbaar zijn en welk SEO pakket voor u van toepassing is. Door dit zoekwoorden onderzoek proberen wij de zoekwoorden exact aan te laten sluiten op uw doelgroep, om een zo hoog mogelijk rendement te creëren op uw zoekmachine optimalisatie. 

2.

Website

Indien je website niet up to date is, kunnen wij je daarmee helpen, samen met onze designers en vormgevers. 

3.

SEO teksten schrijven 

Aan de hand van de definitieve zoektermen gaan onze copywriters op basis van deze termen goed leesbare en zoekmachine vriendelijke teksten schrijven.

4.

Linkbuilding

Na het schrijven van de SEO teksten starten wij linkbuilding. Linkbuilding houdt in dat er op een andere website een link staat naar uw website. Het is belangrijk gebruik te maken van relevante links. Externe links zorgen voor een hogere positionering, en het behoud daarvan, in de zoekresultaten. 

5.

Rankings monitoren 

Vanaf het moment dat uw site de lucht in gaat, starten de metingen. We houden de rankings bij om er zeker van te zijn dat we de juiste kant op gaan!

Kan ik ook minder of meer zoekwoorden afnemen?

Bij Iky Creative zorgen wij ervoor dat we u op de beste manier mogelijk kunnen helpen. Dit houdt in dat wij niet minder dan 50 zoekwoorden aanbieden. Het is uit ervaring gebleken dat bij het minimum van 50 zoekwoorden het project als succesvol kan worden gezien. Met meer zoekwoorden is het natuurlijk mogelijk om op meerdere zoekwoorden gevonden te worden bovenaan in de Google resultaten.

Is er de keuze uit losse SEO diensten of een volledig SEO traject? 

Bij Iky Creative werken we met behulp van SEO pakketten. We bieden geen losse SEO diensten aan, omdat we uit ervaring kunnen mededelen dat een pakket het meest effectief is. In al onze SEO pakketten zitten onderdelen die worden aangepakt tijdens het traject. Deze onderdelen zijn:

Website optimalisatie

Marketing

Content

Autoriteit opbouw

Conversies

Hieronder worden de diverse SEO-diensten toegelicht:

Website optimalisatie

Bij het (her)structureren van uw website zijn er een aantal dingen waar u rekening mee moet houden. Hierbij kan het gaan om het gewenste design van de website. We kunnen een design maken wat goed aansluit op uw huisstijl. Ook wordt hier gekeken naar de lay out van de website. Daarbij moet het lettertype bijvoorbeeld worden aangepast en moeten alle onderdelen van uw website goed leesbaar zijn. Natuurlijk wordt dit geheel volgens de google criteria gestructureerd.

Uw website moet uiteraard goed kunnen functioneren. Er kan ook in overleg een passende huisstijl worden gecreëerd en het design kan worden aangepast. Alle buttons op de site moeten goed worden doorverbonden naar de juiste pagina’s met behulp van links. Ook moet de website zelf goed in elkaar zitten. Dit valt onder de back-end van de website. Hierbij worden bepaalde backlinks ingezet om door te verwijzen naar andere pagina’s.

Hierbij wordt het databeheer van de website gemonitord. Ook wordt er gebruik gemaakt van Google Analytics. Met Google Analytics kun je gedetailleerd gegevens van de website verzamelen. Denk hierbij aan het percentage van bezoekers die op een bepaalde pagina doorklikken en/of afhaken. Hierbij is het handig om te kijken op welke pagina’s er wordt afgehaakt en kan hierop worden ingespeeld. Het kan zo zijn dat er een specifieke pagina niet aantrekkelijk genoeg is of niet duidelijk is voor een bezoeker. Daarom wordt dit wekelijks bijgehouden om voor een optimaal resultaat te zorgen.

Het is noodzakelijk om de website regelmatig up te daten. Niet alleen de software die wordt gebruikt om de website te ondersteunen kan verouderen, maar ook de vormgeving van de website kan verouderd zijn. De meeste websites verouderen na 3 jaar en dient er moeten worden ingegrepen. Dit kan door middel van een nieuw design. Denk hierbij aan het switchen van 2D naar 3D. Ook Google verandert continu, dus dit betekent dat uw website moet worden aangepast en volgens de richtlijnen van Google moet worden aangepast. Dit zorgt ervoor dat u hoger rankt in de search results van deze zoekmachine. Daarnaast is het noodzakelijk dat er wordt bijgehouden in welke mate Google veranderd. Dit kan bijvoorbeeld met de verandering van Metadesciprtions zijn. Hierbij wordt het aantal karakters om de zoveel tijd aangepast en dient dit ook moeten worden veranderd op uw website.

Het bijhouden van uw website kost niet alleen veel tijd, maar is niet altijd zo gemakkelijk als het lijkt. Bij Iky Creative hebben wij professioneel en goed opgeleid personeel op elke afdeling. Deze afdelingen werken nauw samen en zorgen voor een optimaal resultaat. Het bijhouden van uw website wordt door verschillende afdelingen mogelijk gemaakt.

Content

Proofreading betekent letterlijk proeflezen. Bij proofreading worden er dus fouten verbeterd in uw webteksten. Het kan zijn dat u op uw huidige website teksten heeft staan die door een professional zijn gemaakt. Natuurlijk moeten die gecontroleerd worden door fouten in de grammatica, zinsbouw en spelling te verbeteren. Wij helpen u graag met het controleren en verbeteren van uw teksten, zodat de kwaliteit kan worden gewaarborgd.

Wij zorgen ervoor dat wij teksten schrijven met de zoekwoorden die u wilt gebruiken. Met behulp van deze ‘keywords’ kunnen we ervoor zorgen dat uw website hoger scoort op dit zoekwoord in de web resultaten van Google. Wij beschikken over een team SEO specialisten die gespecialiseerd zijn in het schrijven van teksten.

Bij copywriting gaat het erom dat er een tekst wordt geschreven die de lezer overtuigd om een actie te ondernemen. Dit kunnen bijvoorbeeld teksten zijn voor een website die producten aanbiedt. Het is hierbij de bedoeling om zo min mogelijk tekst te schrijven die alle informatie over het desbetreffende product weergeeft.

Wij bestuderen de zoekwoorden die u of uw concurrenten gebruiken voor een bepaald product of voor een bepaalde dienst. Hiermee zorgen wij ervoor dat we de juiste teksten kunnen schrijven.

Hierbij gaat hem om de invoer van nieuwe systemen, plannen en teksten. Wij zorgen ervoor dat alle factoren die behoren tot de categorie content zo goed mogelijk worden geïmplementeerd.

Autoriteit, marketing en conversies

Onder autoriteit opbouw verstaan wij de reputatie van uw bedrijf op het internet. Om betere posities te verkrijgen in de zoekresultaten van een zoekmachine wordt er gebruik gemaakt van linkbuilding. Linkbuilding is de benaming voor het verkrijgen van verschillende backlinks van een website naar een andere website. Hierbij is het de bedoeling dat je een hogere positie kunt krijgen in de zoekresultaten. Zo krijg je ook meer verkeer naar de website. Niet alleen krijg je dus meer verkeer, maar er komen ook meer bezoeker terug naar uw website. Deze links zijn een grote factor op het gebied van SEO en zijn dus ook een van de belangrijkste aspecten.

Hiermee vergroten wij de link opportunities voor uw website.

Ook het onderdeel marketing wordt opgebouwd uit verschillende aspecten. Wij doen natuurlijk onderzoek naar uw doelgroepen en kijken op welke zoekwoorden u op dit moment wordt gevonden en welke zoekwoorden uw concurrenten gebruiken. Hierbij doen we een keyword research. Ook kunnen wij met een van onze social media pakketten ervoor zorgen dat de doelgroep kan worden bereikt via social media kanalen, zoals Facebook en Instagram. Daarbij kan de doelgroep goed worden benaderd. U krijgt ook maandelijkse rapportages bij al onze pakketten zodat u precies weet hoeveel plekken en met welke zoekwoorden u bent gestegen in een bepaalde periode. Deze rapportages zorgen ervoor dat wij verder kunnen met de veranderingen en hierop kunnen inspelen. Ook al staat u met een bepaald zoekwoord op nummer 1, dan is het aan ons om ervoor te zorgen dat u daar ook blijft staan.

Een conversie is doel wat u wilt bereiken zoals een aankoop of informatieaanvraag. Een conversie is voor elke onderneming anders. Het kan zelfs het downloaden zijn van een brochure op een website. Een voorbeeld van een conversie kan bijvoorbeeld zijn:

‘’Het aantrekken van 5.000 bezoekers in een maand’’, of ‘’ 10% van de bezoekers moet overgaan tot aankoop van het product of van een dienst die het bedrijf aanbiedt’’. Wij helpen u natuurlijk ook bij het behalen van deze conversies door de teksten en website zo goed mogelijk te maken zodat u deze kunt behalen.

Wil je meer leren over online marketing of heb je een brandende vraag over een ander onderdeel ervan? Ga terug naar onze Kennisbank-pagina en vind een ander interessant onderwerp.