Wat is een algoritme? - IKY Creative

Wat is een algoritme?

Bij alles wat je digitaal opzoekt op Google, upload op YouTube of bekijkt op Netflix, wordt het resultaat bepaalt door een zogenaamde algoritme. Maar wat is een algoritme precies en hoe kan je ermee werken?

 

Algoritme betekenis

Het woord algoritme is afkomstig van de Perzische wiskundige Al-Chwarizmi. De wetenschapper kreeg het idee om een reeks instructies op een bepaalde volgorde samen te stellen, om uiteindelijk een vooraf bepaald doel te bereiken. Een algoritme is dus eigenlijk een tool om jouw probleem op te lossen aan de hand van factoren. Zodra jij een zoekopdracht uitvoert op Google, krijg je op de eerste pagina de websites te zien, die perfect matchen met jouw zoekopdracht. Het algoritme houdt rekening mee met de websites (factoren) die jij hebt bezocht, waar jij op hebt geklikt en je zoekvoorkeuren. De data vormt een bepaald patroon waar het algoritme rekening mee houdt. Het doel van het algoritme is om jou het beste resultaat te laten zien tijdens je zoektocht. 

Kortom: Alles wat jij doet op het internet, heeft invloed op jouw zoekresultaten.

 

Hoe kan jij er mee aan het werk?

Zoals je merkt heeft het algoritme veel invloed op ons leven. Wij zoeken op het web en het real-time algoritme zorgt ervoor dat wij het vinden. Maar hoe zorg je ervoor dat je gevonden wordt op het web? Google is net als een soulmate. Google kent jou als geen ander en wilt alleen het beste voor jou vinden. Als bedrijf zijnde moet je de uitblinker zijn, beter dan de directe concurrentie. Hij kijkt naar hoe compleet de website is en hoe gebruiksvriendelijk het is. Met andere woorden hoe goed is de SEO van de website. De content op de website moet relevant zijn met wat de website te bieden heeft. Hoe relevanter de content met de juiste zoekwoorden, des te sneller je zult stijgen binnen de pageranking van Google. 

Google geeft regelmatig aan welke factoren belangrijk zijn om gevonden te worden. Hier speelt iKy Creative regelmatig op in om onze klanten te laten stijgen in de Google zoekresultaten. 

Wil je meer leren over online marketing of heb je een brandende vraag over een ander onderdeel ervan? Ga terug naar onze Kennisbank-pagina en vind een ander interessant onderwerp.