Wat is social media onderhoud? (SMO) - IKY Creative

Wat is social media onderhoud? (SMO)

Social media onderhoud Iky

Wat is SMO?

SMO staat voor Social Media Optimalisatie. Tegenwoordig zijn bedrijven van vrijwel elke branche actief op social media. We maken vooral gebruik van Facebook en Instagram, maar het is natuurlijk ook mogelijk om je te focussen op Snapchat en LinkedIn. Dit kan in overleg geregeld worden.

SMO is erg breed met vele factoren. Dit kost niet alleen veel tijd, maar is ook niet zo eenvoudig als het lijkt. Je moet precies weten hoe een campagne via een social media kanaal succesvol kan worden. Denk hierbij aan het targeten van de doelgroep, het plaatsen van content, het optimaliseren van de kanalen en veel meer. Ook het adverteren kan gedaan worden via Facebook of Instagram. 

Social Media

In de afgelopen jaren is social media niet meer te missen in ons dagelijks leven. Van jong tot oud wordt er veel gebruik gemaakt van social media. Social media is een verzamelnaam van alle platformen waarop gebruikers zorgen voor de content en online te vinden is. Het opmerkelijke aan social media is de interactie tussen gebruikers. Je kunt jezelf hiermee uiten en connecties leggen. Een aantal bekende kanalen van social media zijn: Snapchat, Instagram, Facebook en Youtube. 

Icons social media

Heeft social media invloed op SEO?

Social media heeft wel degelijk invloed op SEO. Denk hierbij aan de (back)links die je met behulp van social media kunt plaatsen, waardoor er meer verkeer kan komen op je website. Vooral Facebook is uitermate geschikt om teksten en links te plaatsen. De vindbaarheid van je website wordt verhoogt wanneer je juist gebruik maakt van je social media kanalen. Natuurlijk helpt social media ook met het stimuleren van de naamsbekendheid. Ook kunnen je posts van een van je kanalen worden gedeeld door bezoekers en zorg je zo voor een hogere mate in betrokkenheid. Een combinatie van SEO met social media is een goed e manier om succes te behalen. 

Wat wordt er aan social media gedaan en wat heb ik hier aan? En via welke social media kanalen moet ik mij focussen?

Wanneer je hebt bepaald dat je je bedrijf wilt profileren op social media, dan volgt de vraag welk platform bij je bedrijf past en wat je hier op kunt posten. Wij kunnen je daarmee helpen! Het ligt er natuurlijk aan in welke branche jouw organisatie zich bevindt. Je kunt gebruik maken van een van de vele social media kanalen. Denk hierbij aan Facebook, Instagram en LinkedIn. Natuurlijk zijn er nog veel meer kanalen, maar zijn dit de 3 kanalen waar u een goede kans heeft om autoriteit op te bouwen en meer verkeer te krijgen naar uw website. Op dit moment is het zo dat bijvoorbeeld Snapchat niet vaak wordt gebruikt door bedrijven, maar door particulieren.

Je kunt op verschillende gebieden zorgen voor leads via social media. Dit is namelijk ook goed te meten. Denk hierbij aan de likes op een bepaalde post. Ook moet je in kaart brengen welke gebruikers je wilt targeten en waarom. Ook zijn deze kanalen ideaal om jouw naamsbekendheid en betrouwbaarheid te boosten. Bezoekers hebben de mogelijkheid om een recensie te schrijven die wordt bekeken door andere waardoor je een positieve of negatieve groei/neergang kan bereiken. Tegenwoordig kunnen er met bepaalde tools zelfs negatieve reacties worden gefilterd en verwijderd zonder dat u hier tijd aan besteed. Stel dat je veel likes, posts en comments hebt op jouw social media kanaal en daarbij ook een groot aantal volgers hebt, is de kans groter dat je wordt gevonden en dat je als betrouwbaar wordt gezien. 

Hieronder worden verschillende kanalen beknopt weergegeven en verteld waarom deze kanalen waarde kunnen toevoegen voor jouw onderneming!

Facebook – Waarom Facebook?

Met behulp van Facebook kun je advertenties op vele manieren aanbieden. Dit kan niet alleen met tekstadvertenties, maar ook met afbeeldingen en video’s. Facebook is een van adverteer kanalen die het meest gebruikt wordt. Je hebt hiermee een enorme mogelijkheid om creativiteit in te verwerken. Ook kun je een grote groep mensen bereiken en kun je goed targeten op deze doelgroep. Natuurlijk kun je met behulp van de Facebook Pixel ontzettend veel gegevens opslaan van jouw bezoekers. 

Instagram – Waarom Instagram?

Instagram wordt steeds vaker door bedrijven gebruikt om advertenties te plaatsen. Vooral omdat deze advertenties ook via Facebook kunnen worden vertoond kun je meer conversies behalen. Ook met Instagram kun je ervoor zorgen dat je een bepaalde doelgroep kunt targeten. Het ideale aan instagram is dat je dezelfde advertentie van Facebook terug kunt laten komen in Instagram in de hoop dat een gebruiker toch overgaat tot aankoop of informatieaanvraag etc. Ook hierbij kun je een grote groep mensen bereiken en kun je ervoor zorgen dat jouw naamsbekendheid stijgt. Wil jij meer weten over het inzetten van Instagram? Bekijk dan onze pagina over dit proces. 

LinkedIn – Waarom LinkedIn?

LinkedIn is vooral bedoeld voor professionals en adverteerders die zich richten op de B2B (business-to-business). Ook hierbij kun je de doelgroep specifiek targeten. Denk hierbij aan wat voor soort functie een gebruiker heeft of in welke branche deze personen opereren. Ook bij LinkedIn kun je ervoor zorgen dat je de keuzen maakt uit CPC en CPM. Het enige verschil met Facebook is hierbij dat de kosten van een klik of vertoning hoger liggen dan bij Facebook. Wanneer je kiest voor LinkedIn moet je natuurlijk wel ervan uitgaan dat er geen bezoekers zijn die de intentie hebben om afleiding of vermaak te vinden. Bij het adverteren op dit netwerk maak je een aantal advertenties aan per campagne. Hierbij kun je er niet voor zorgen dat er een speciaal design wordt gebruikt, wat bij Facebook wel mogelijk is. Stel dat je professionals wilt benaderen is LinkedIn ideaal. Vooral omdat bijna alle professionals aanwezig zijn op dit netwerk. 

Kanalen social

Op welke kanalen moet ik mij focussen?

Dit hangt sterk af van de branche waarin jouw bedrijf opereert. Wij doen graag een analyse voor jouw organisatie en geven advies over de mogelijkheden. Het ligt ook aan wat je wilt bereiken. Is dit vaker zichtbaar zijn voor jouw doelgroep en een betere naamsbekendheid verkrijgen via social media? Of wil je meer conversies genereren zoals een aankoop? Dit is voor elk bedrijf anders. Neemt contact met ons op via [email protected] of 070 449 2425.

Wil je meer leren over online marketing of heb je een brandende vraag over een ander onderdeel ervan? Ga terug naar onze Kennisbank-pagina en vind een ander interessant onderwerp.