Email marketing - IKY Creative

Email marketing

Email marketing: effectieve marketingkanaal?

Email marketing is een marketingkanaal dat momenteel nog steeds zorgt voor de hoogste ROI. Het is een vorm van directe marketing. Deze vorm van marketing werd al sinds 1978 gebruikt en is nog steeds erg trending. Op dit moment bevindt het zich in de volwassenheidsfase. Toch duurt het nog een tijdje voor email marketing in de neergangsfase komt. Tijd om te investeren dus!

Return On Investment (ROI)

Als je een hoge ROI wilt bereiken, is email marketing een heel goed marketingkanaal om in te zetten. De kosten zijn relatief laag, de data is goed meetbaar, het is personaliseerbaar en het biedt de mogelijkheid om te cross- en upsellen. Al deze zaken maken het een interessante kanaal om in te zetten voor marketing.

Tegenwoordig is er met email marketing de mogelijkheid om campagnes te automatiseren. Het proces gaat dan veel verder dan het op de hoogte houden van de klant voor nieuwe assortimenten. Er komt een psychologisch aspect hierbij kijken. Je kan namelijk inspelen op het recente gedrag van de consument. Een voorbeeld hiervan is het aanbieden van acties op de verjaardag van de consument of producten die zijn achtergelaten in het winkelkarretje. Verder kan er worden gemonitord of en waar op de webpagina wordt geland via een vorige email. Email marketing zorgt voor een persoonlijke benadering van de consument en dit kan resulteren in een hoge klantwaarde.

Personalisatie en segmentatie

Email marketing zorgt ervoor dat klantsegmenten getarget worden. Hiermee wordt de interesse verhoogt en het resulteert ook in een succesvolle mail. Op deze manier wordt er ook gepersonaliseerd en geen algemene mail verstuurd naar alle klantsegmenten.

Een database zorgt ervoor dat er op verschillende dingen gesegmenteerd kan worden. Denk hierbij aan demografische, geografische en sociale factoren zoals leeftijd, geslacht, regio en gedrag. De segmentatie gebeurd aan de hand van het gedrag dat de consument vertoond op de website. Je kijkt bijvoorbeeld op welke pagina’s de consument actief is. Uiteindelijk moet je hierop dan inhaken met behulp van email marketing. Dit leidt uiteindelijk tot conversie wat weer gunstig is voor de omzet.

Start met email marketing

Wij hopen u bewust te hebben gemaakt dat email marketing een hele goede en verstandige investering kan zijn op het gebied van marketing. Vanwege het hoge rendement op de investering loont het heel erg. Als u na het lezen van dit artikel stappen wilt gaan zetten nodigen wij u van harte uit. Kijk verder op onze website voor andere zaken zoals social media optimization en search engine advertising. De afspraak is vrijblijvend en we kunnen tijdens een bakje koffie toelichting geven op de essentie van email marketing.

Ten slotte raad ik u aan om andere artikelen te lezen bij de kennisbank. Wellicht dat u daar ook interessante zaken tegenkomt over bijvoorbeeld SEO, afbeelding optimalisatie etc.

Aarzel niet en wees voorbereid op de online marketing ontwikkeling in de businesswereld. Vraag vandaag nog een gratis offerte aan en onderneem nu actie!

Wil je meer leren over online marketing of heb je een brandende vraag over een ander onderdeel ervan? Ga terug naar onze Kennisbank-pagina en vind een ander interessant onderwerp.