De 5 meest gemaakte fouten met online marketing - IKY Creative
Uitglijden

Achtergrond -

De 5 meest gemaakte fouten met online marketing

Iedereen komt er wel eens mee in contact of het nou is tijdens het surfen op het web of tijdens het scrollen door de Facebook posts. We hebben het hier over online marketing, we kunnen er niet meer omheen. Deze dagen is er onder bedrijven een verschuiving gaande in de uitgave van offline marketing naar online marketing. Een van de redenen hiervan is de ontwikkeling van online marketing. Er kan steeds meer worden gedaan en bereikt met online marketing. Zo kan het worden gebruikt voor het bereiken van een doelgroep, het opbouwen van naamsbekendheid, maar ook het genereren van meer omzet. De mogelijkheden met online marketing zijn dan ook eindeloos en het is wel belangrijk dat u een strategie kiest die bij uw onderneming past.

Geen specifieke doelgroep of markt kiezen

Een online marketing campagne valt of staat met een goede strategie. Om het beste resultaat te krijgen, of het nou op het gebied van naamsbekendheid, vergroten van de omzet of het creëren van meer traffic op de website is, is het dus belangrijk om ook echt die mensen te bereiken die behoren tot de doelgroep. De fout die vaak voorkomt is dat er een online marketingcampagne wordt gemaakt die op een hele brede doelgroep is gericht. Het is als ondernemer ook verleidelijk om te denken dat bijna iedereen wel in het klantprofiel past van de onderneming. Waarom zou je dan ook je doelgroep beperken, als dit kan leiden tot minder klanten? Toch is dit niet de juiste manier om de beste resultaten te halen voor je onderneming. Bij het afbakenen van jouw doelgroep gaat het om die mensen waar jij echt iets voor kan betekenen. Wat is jouw onderscheidend vermogen ten opzichte van de concurrentie, bij welke consumenten ben jij degene die het beste kan inspelen op hun wensen en behoeften?

Targeten

Verkeerd gebruik van SEO

Voor de ondernemers onder ons die enigszins bekend zijn met online marketing is SEO een bekend begrip. SEO (Search Engine Optimization) houdt eigenlijk in dat de website en alle interne en externe aspecten geoptimaliseerd zijn voor google en haar gebruikers. Wie meer wil weten over SEO kan even een kijkje nemen in de kennisbank van iKy Creative. Door  SEO op een goede manier te implementeren zal google jouw website als erg goed beoordelen en hoog weergeven in de zoekresultaten.

De fout die hier vaak wordt gemaakt is dat er alleen wordt gefocust op wat google wil zien op het gebied van SEO. Zo helpt het gebruik van bepaalde zoekwoorden bijvoorbeeld erg goed bij het optimaliseren voor Google, maar dit betekent niet dat er zoveel zoekwoorden in moeten staan dat de tekst niet meer lekker te lezen is. De denkfout die hier wordt gemaakt is dus de keuze om strikt te focussen op de regels van Google omtrent SEO. Google vindt het allerbelangrijkst dat de beste resultaten worden weergeven voor hetgeen waarnaar gezocht wordt. Google drukt de missie dan ook als volgt uit.

’’Het is onze missie om alle informatie ter wereld te organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar te maken.’’

De website is niet responsive voor mobiele apparaten

Tegenwoordig heeft bijna iedereen wel een mobiele telefoon waar regelmatig mee op het internet wordt gesurft. Als we er wat cijfers erbij pakken dan zien we dat maar liefst 52 procent van het webverkeer gaat via de mobiele telefoon.

Als onderneming is het dan ook enorm van belang om de website te optimaliseren, niet alleen voor de desktop maar dus ook voor de mobiele telefoon. De fout die door veel ondernemers nog wordt gemaakt is dat de website voornamelijk gebaseerd wordt op de desktop. Wanneer iemand dan op de mobiele telefoon bij u terecht komt dan zullen zij de site al snel verlaten, Zij hebben immers steeds minder tijd om te wachten tot de pagina volledig geladen is. Het gevolg hiervan is dat de bezoekers de website gaan vermijden en er veel potentiële klanten verloren gaan. Het optimaliseren van de website voor de mobiele apparaten wordt gedaan door een webdesign zo te maken dat die geschikt is voor elk formaat. Dit zal leiden tot een betere ervaring van de bezoekers op de website bezoekers en uiteindelijk ook tot meer potentiele klanten.

Geen duidelijk beschreven USP

Om een succesvolle online marketing campagne te voeren is het belangrijk om te weten wat het onderscheidend vermogen is van de onderneming. Wat maakt jouw onderneming anders dan de concurrentie, waar is jouw onderneming het beste in? De antwoorden op deze vragen zullen deel uitmaken van de Unique Selling Point. De USP kan dan gebruikt worden als de rode draad door de online marketing campagne. Dit is hetgeen wat jij als ondernemer bekend wil hebben bij je klanten. Waarom zullen klanten kiezen voor jou als er zoveel concurrentie is, waar ze ook terecht kunnen? Het antwoord daarop, is jouw onderscheidend vermogen, jouw Unique Selling point. De fout die hier vaak gemaakt wordt is dan ook dat er geen nadruk wordt gelegd in de campagne op het onderscheidend vermogen.

Lucifers

Wat maakt jouw onderneming onderscheidend ten opzichte van de concurrentie.

De resultaten worden niet gemeten

Wanneer de online marketing campagne wordt gevoerd is het belangrijk om ook direct te beginnen met het in beeld brengen van de resultaten. ’’Meten is immers weten’’ Zoals er altijd wordt gezegd en ook bij online marketing is dit het geval. Vragen als, zijn we goed bezig, waar laten we wat liggen en wat is nou het effect van de campagne, kunnen allemaal worden beantwoord zodra de resultaten worden gemeten. Een van de resultaten die erg belangrijk is, is de conversie die wordt behaald. Dit is het aantal bezoekers dat tot actie overgaat zoals bijvoorbeeld een product toevoegen in de winkelwagen of aanmelden voor een nieuwsbrief. Wil je meer weten over dit onderwerp kijk dan even op de pagina conversie. Wanneer deze cijfers in kaart worden gebracht, wordt het makkelijker om bij te sturen waar nodig maar ook om gewoon het resultaat te zien van de campagne. Je begint als ondernemer niet voor niets met online marketing, je wil daar graag ook wat aan over houden. Wie zaait wil op een gegeven moment toch ook echt gaan oogsten, maar als de oogst niet in beeld kan worden gebracht weten we nooit wat het zaaien ons heeft opgeleverd.

Meten is weten

Meten is weten, maar zorg er ook voor dat je weet wat je meet.

Wil je meer leren over online marketing of heb je een brandende vraag over een ander onderdeel ervan? Ga terug naar onze Kennisbank-pagina en vind een ander interessant onderwerp.

Deel dit bericht

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *