De effecten van COVID-19 op online marketing - IKY Creative
Handen bij elkaar

Achtergrond -

De effecten van COVID-19 op online marketing

Wereldwijd ervaren miljoenen mensen de gevolgen van de het COVID-19 virus. Een trend die veel impact heeft en waar een ieder direct of indirect hinder van ondervindt of gaat ondervinden. Wij zijn marketeers en developers, vanzelfsprekend houdt het virus ons ook erg bezig. Eigenschappen die bij ons in het bloed zitten zijn nieuwsgierigheid en progressiviteit. Met deze eigenschappen duiken wij (figuurlijk) in het Corona-virus en bekijken wij wat het virus is onze branche betekent.

Nog net zo druk, maar dan vanuit huis

Ook wij hebben de aanbeveling van de overheid ter harte genomen om zoveel mogelijk vanuit huis te werken. Voor ons was deze aanpak redelijk soepel te bewerkstelligen. Omdat iedereen binnen ons bedrijf online werkt, kunnen we simpel verplaatsen naar een andere locatie, zolang we maar een goedwerkende wifi hebben. Waarbij je normaalgesproken even je collega op zijn of haar schouder tikt om wat te vragen of te overleggen, verloopt bij ons alle communicatie via Whatsapp, Slack en (video)bellen. Door korte lijntjes te houden verloopt de communicatie supersnel en hebben we hier niet op ingeleverd. We kunnen dus nog net zo veel werk verzetten, alleen op afstand voor nu. 

De markt verandert

Wat we weten van de online marketingwereld, is dat er heel veel gebeurt op dit moment. Erg veel marketeers proberen een pijl te trekken op alle ontwikkelingen en maken continu schattingen wat er in de markt gaat gebeuren en waar we naartoe gaan. Consumenten durven minder risico te nemen, omdat niemand weet wat er in de economie gaat gebeuren. Waarbij de omzetten in sommige branches wat verlagen, stijgen deze in branches waarvan je het niet direct verwacht. Volgens dit nieuwsbericht beleeft de markt voor beeld en geluid, thuiswerk-producten en thuisfitness-apparaten stijging. Want iedereen wilt het zichzelf natuurlijk zo comfortabel mogelijk maken nu we vastgekluisterd zitten aan onze woningen. 

Volgens een onderzoek van Lerner & Kelter verlengen consumenten diverse contracten gemakkelijker om risico te vermijden en ervoor te zorgen dat ze de komende maanden er nog goed voorstaan en kunnen blijven doen wat ze hiervoor ook deden. Een switch maken naar een ander bedrijf of leverancier gebeurt minder snel. Men wil het risico niet lopen, mocht het alternatief tegenvallen.

Lerner & Kelter

Dus ligt de markt momenteel stil? Nee totaal niet, maar er verschuift wel het een en ander.

Liggen er ook kansen op marketinggebied?

Absoluut! Na regen komt zonneschijn en achter de wolken schijnt de zon. Zoals hierboven is vermeld, zijn er diverse branches waarbij omzetkansen liggen. Ook kom je met logisch nadenken een heel eind. Wanneer veel mensen thuiszitten, wordt er meer tijd besteed aan social media en het online zoeken, bestuderen en vergelijken van producten of diensten. Hier is simpelweg meer tijd voor en voor veel consumenten is dit een remedie tegen de verveling. 

Ook snijden veel grote bedrijven en website in hun advertentiebudget. Dit zet juist deuren open voor hun concurrenten. Het MKB-bedrijf of de kleine ondernemer krijgt ineens een kans om naar voren te treden en zijn zegje te doen. Met slim marketen kun je dus wel degelijk overwinningen pakken.

Naast humanitaire gezondheid, ook online gezondheid

Op veel verschillende blog- en nieuwswebsites lezen we dat deze onzekere periode door velen wordt gebruikt om hun eigen website, social media kanalen en omgeving op te schonen, aan te vullen en uit te breiden. Dit is hét moment om je platformen te optimaliseren. Je versterkt als het ware je eigen fort. Graaf een gracht om je kasteel en maak het je concurrenten lastig om jouw bezittingen aan te vallen, en win terrein. Vertaald naar de online marketing: breid je website uit, verbeter je content en maak je website gezonder. Dit doen wij immers ook.

Wil je meer leren over online marketing of heb je een brandende vraag over een ander onderdeel ervan? Ga terug naar ons blog overzicht en vind een ander interessant onderwerp.

Deel dit bericht

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *