Het leed dat een goede Blog schrijven heet - IKY Creative
Typen

Achtergrond -

Het leed dat een goede Blog schrijven heet

Je zal je misschien wel afvragen hoe ik in vredesnaam ben gekomen op de afzichtelijke en bovenal saaie titel bovenaan deze tekst, want ja hier heb ik wel degelijk een goede reden voor. Onderzoek wijst namelijk uit dat de lengte van een blogartikel een belangrijke factor is bij het verwezenlijken van een goede blog, het onderzoek in kwestie zal uitvoerig besproken worden in deze blog. Naast het verzinnen van een sterke titel zijn er talloze andere factoren die een rol spelen bij het schrijven van een informatieve, leesbare en uitdagende blog. Hieronder een lijstje die je naast je spreekwoordelijke typemachine kan houden, wel zo makkelijk. 

1. Sterke titels zorgen voor meer engagement

Het onderzoek waar ik naar verwijs in de inleiding van mijn blog is afkomstig van SEMrush, een Amerikaans bedrijf dat zich specialiseert in online vindbaarheid en marketing analyses. SEMrush stelt dat blogartikelen met meer dan 14 woorden in de titel tot 2x meer traffic, 2x meer shares en 5x (!) meer backlinks leiden dan korte titels. Aanzienlijke cijfers waar je in eerste instantie niet bij stilstaat, maar als je erover na gaat denken is het vrij logisch. Langere titels geven meer informatie prijs, als lezer weet je vaak meteen waar de tekst inhoudelijk over gaat en als lezer ben je meteen meer betrokken, wat regelmatig leidt tot meer shares. 

Toch ben ik van mening dat het mes wel degelijk aan twee kanten snijdt, zoals Frankwatching in dit artikel ook heel terecht vermeldt. Zo zal Google nooit de hele titel laten zien, simpelweg omdat die gewoon te lang is en niet op de pagina past. Daarnaast valt er wat voor te zeggen dat korte en bondige titels gemakkelijker weglezen en dus de leesbaarheid bevorderen. Maar goed, SEMrush heeft dit uitgebreid getest en wie ben ik om daar tegenin te gaan? Hieronder de grafiek die de impact van lange titels blootlegt.

Lange titels, belangrijk voor de impact

2. De lengte van mijn titel is dus belangrijk, maar hoe zit het met de blog zelf?

Je kunt er gemakshalve van uit gaan dat vrijwel alle informatie in deze blog verbonden is met het onderzoek dat ik in mijn vorige alinea linkte. Ditzelfde onderzoek kijkt ook uitvoerig naar de lengte van een blog zelf, dit is namelijk ook zeer belangrijk wanneer je een blog zelf zal schrijven. Ook hier lijkt de uitleg vrij simpel, hoe langer de tekst, des te meer informatie. Want wat is de insteek wanneer je overgaat tot het schrijven van een blog? Is het simpelweg zodat je even je ei kwijt kan, wil je informatie verschaffen over een bepaald onderwerp of is het overgaan tot een discussie juist het doel? Alhoewel al deze beweegredenen goede redenen zijn om een blog te schrijven hebben zij allemaal wat met elkaar gemeen: Je wilt dat de blog gelezen wordt. En als meer traffic het doel is, waarom zal je er dan niet voor zorgen dat de blog in kwestie ook daadwerkelijk gezien wordt?

De impact van de content lengte

De lengte van een blog doet mij persoonlijk denken aan een ander belangrijk SEO verschijnsel, namelijk dat van ‘’long-tail keywords’’. Dit zijn keywords waar je op gevonden wilt worden, maar deze zijn lang van aard waardoor zij specifieker worden. Je kan je bedenken dat er veel concurrentie is op doorsnee termen zoals ‘’taxi’’ of ‘’voetbal’’, er zijn veel bedrijven die gevonden willen worden op deze keywords, waardoor het lastig(er) wordt om hier zelf op gevonden te worden. Maar maak je de keywords specifieker zoals: ‘’Champions League 2016 voetbal’’ of ‘’Taxibus voor minimaal 8 personen’’ dan vergroot je de kans dat je wel degelijk ‘’ranked’’ op deze keywords. 

Hetzelfde geldt dus ook een beetje voor het schrijven van een blog. Maak je de blog langer waardoor je tekst informatiever wordt en beter leesbaar, dan vergroot je de kans tot betrokkenheid van de lezers, wat uiteindelijk zal leiden tot meer traffic en shares. En zeg nou zelf, dat is iets waar je als blogschrijver naar op zoek bent, toch?

3. Het type blog beschrijven in je titel doet wonderen

We hebben al besproken dat er talloze redenen zijn waarom je een blog schrijft. Zo kan je bijvoorbeeld een complex kookrecept bespreken of, in mijn geval, een stappenplan maken dat gaat over het schrijven over een blog. Iedereen heeft zo zijn eigen redenen waarom hij of zij een blog schrijft. Hetzelfde onderzoek van SEMrush zegt ook iets over het ‘’type’’ blog dat je gaat schrijven en dan met name het verwerken van het type in je titel. Als je het format van je blog helder hebt, dan kun je deze ook toepassen in de titel van je blog. 

Het type van je blog verwerken in de titel

Ook hier geldt dus dat het toepassen van deze regel leidt tot twee keer zoveel traffic en shares dan blogs die dit niet doen. De vraag is dus, waarom zou je dit niet doen? Blogs, of de zogenoemde ‘’listicles’’, zijn dus verreweg het populairst onder de lezers. 

Maar bovenal, misschien wel het belangrijkste, schrijf met je hart. Wanneer je oprecht passie hebt voor het onderwerp waar je over schrijft, dan volgt de rest vanzelf. Natuurlijk, de bovengenoemde tips zijn zeer nuttig wanneer je een blog schrijft, maar dit zal nooit onder doen voor iemand die met zijn of haar hart kan schrijven. Een lastig gegeven en niet voor iedereen weggelegd, maar je kan er donder tegen zeggen dat lezers afhaken wanneer een tekst/blog ongeïnteresseerd is geschreven door een stagiaire die om de vijf minuten op de klok kijkt of die al naar huis mag. En niks tegen stagiaires hoor, ik ben er op het moment van schrijven ook één ?.

Daarnaast is de relevantie en de actualiteit van je content natuurlijk ook zéér belangrijk. Leuk dat je toffe blogs kan schrijven, maar als ze feitelijk niet kloppen, niet actueel zijn en ook niet relevant voor je doelgroep, waar ben je dan eigenlijk mee bezig? Kortom, een hoop stof tot nadenken en drie handige tips die je er naast kan houden als je over gaat tot het schrijven van een blog. Wil je meer weten van dit soort tips over bijvoorbeeld de verhouding van blogs en SEO? Neem dan eens een kijkje in de kennisbank van iKy Creative, een schat aan informatie, zo voor het oprapen! 

Wil je meer leren over online marketing of heb je een brandende vraag over een ander onderdeel ervan? Ga terug naar onze Kennisbank-pagina en vind een ander interessant onderwerp.

Deel dit bericht

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *