Vijf redenen waarom jij al had moeten starten met het schrijven van een blog - IKY Creative
Leeg boek

Achtergrond -

Vijf redenen waarom jij al had moeten starten met het schrijven van een blog

Er zal geen twijfel over bestaan, blogs schrijven is goed voor je business. Maar hoe kan een artikel schrijven bijdragen aan meer traffic op jouw website en hoe schrijf je een goede blog? Hoe je een goede blog schrijft vind je hier (link naar hoe schrijf je een goede blog), maar hoe deze blogs ook daadwerkelijk voor meer traffic zorgen bespreken wij verder in deze blog. Hier volgen de vijf redenen waarom jij al eerder had moeten starten met het schrijven van blogs voor jouw business.

Cijfer 1

Blogs geven jouw bedrijf een gezicht, achter de schermen

Wanneer je uitgebreid uit de doeken doet hoe een proces bij jouw bedrijf werkt, middels een blog bijvoorbeeld, geef je zogezegd een kijkje in de keuken. Je nodigt bezoekers en potentiële klanten uit om mee te gaan in het proces van bijvoorbeeld de verwerking van een product of hoe een bepaalde dienst tot stand komt. Op deze manier wordt het persoonlijker en zijn mensen eerder geneigd om met jou in zee te gaan. Het is ook niet meer dan logisch, mensen die oprecht geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst, willen vaak ook weten hoe een proces precies verloopt, van iets naar niets.

 Daarnaast bestaat natuurlijk ook de mogelijkheid dat mensen die voorheen geen klant waren of simpelweg niet genoeg geïnteresseerd, middels een blog wél over de streep getrokken kunnen worden. Let wel, een lap tekst schrijven kan iedereen, producteigenschappen beschrijven valt vaak ook uit te besteden, maar een interessante blog schrijven die lezers oprecht intrigeert is lastig en vergt daarom veel oefening. Vind je dit moeilijk en weet je niet waar je moet starten, begin dan met schrijven over iets waar je veel passie voor hebt en wat je boeiend vindt. Je zult zien dat je vanzelf makkelijker zal gaan schrijven en ook voor het schrijven van blogs geldt, oefening baart kunst. Lezers prikken er snel genoeg doorheen wanneer een artikel ongeïnteresseerd is geschreven en zullen dan ook gauw afhaken, maar een artikel wat lekker wegleest heeft een grote kans gedeeld te worden wat logischerwijs zal resulteren in meer bezoekers op jouw website.

Cijfer 2

Een blog voor je bedrijf betekent meer verkoopkans, meer content = meer potentiële kopers

Er heerst een onterecht sentiment online dat hoe vaker je publiceert, hoe groter je bereik en des te beter de vindbaarheid. Alhoewel dit niet altijd het geval is, betekent meer content vaker wel meer draagvlak en daardoor ook meer bezoekers. Als je dit bekijkt vanuit het perspectief van een blog valt er ook wel wat voor te zeggen, immers hoe actiever je bent binnen de online segmenten, des te makkelijker ben je te vinden voor mensen die op zoek zijn naar waar jij over schrijft. Dit geldt uiteraard ook voor je bedrijf en met name de blogs die je schrijft over je bedrijf of de producten/diensten die jij te bieden hebt.

Een blog leent zich uitstekend voor het beschrijven van jouw USP’s. Je kunt in een blog op een persoonlijke manier toch in detail treden en uitgebreid uit de doeken doen waar jouw bedrijf voor staat en wat jou uniek maakt.

Social media
Creatief
SEO, SEA, SMO
Cijfer 3

Vergroot jouw kans tot vindbaarheid, Google houdt van blogs

Tegenwoordig kun je er met de moordende concurrentie eigenlijk ook niet meer omheen, ieder bedrijf heeft tegenwoordig een bedrijfsblog en heeft daar een goede reden voor. De Google bot houdt namelijk veel van blogs en zorgt er daardoor voor dat je beter zult ranken in de Google indexering (mits je de blog op juiste manier invult). Marketing in de vorm van SEO is booming en blogs zijn hier dan ook zeker een onderdeel van. Je kunt in blogs namelijk heel gericht een onderwerp beschrijven waar jij met je bedrijf graag op gevonden wilt worden. Het is wel van belang dat je goed let op de keywords die je gebruikt, hoe regelmatig je ze vernoemt en waar je deze keywords neer zet. Wil je meer weten over keywords? Neem dan eens een kijkje in onze kennisbank, waar wij uitgebreid beschrijven wat keywords nou eigenlijk zijn en waar ze voor dienen. Maar naast het belang van keywords zijn er nog veel meer dingen belangrijk waar je op moet letten op een blog, teveel om daar in detail over te treden in één blog. 

Cijfer 4

‘’The pen is mightier than the sword’’, bloggen vergroot je kennis en expertise in je eigenwerkveld

Ooit gemerkt dat als je dingen opschrijft dat je ze beter onthoudt? Of dat het simpwelweg opschrijven van zaken je helpt om voorheen complexe situaties te ontcijferen? Er zullen ongetwijfeld wetenschappelijke onderzoeken zijn geweest die dit behandelen, maar laten we er gemakshalve vanuit gaan dat dit niet alleen bij mij het geval is maar bij jou ook. Je zult merken dat wanneer je een blog gaat bijhouden voor bijvoorbeeld je hobby, maar ook zeker voor je bedrijf, dat je zult helpen tot nieuwe inzichten en ideeën. Waneer je een blog schrijft zul je merken dat je bewust bezig blijft met jouw praktijk en dat je alles nog even rustig een plekje kan geven. Wat op zijn beurt zal resulteren in andere inzichten, als iets niet helemaal is verlopen naar jouw wens, kan je het nu beter analyseren en de volgende keer anders aanpakken. Daarnaast zorgt deze ontwikkeling van jouw eigen expertise ook dat je deze op jouw beurt deelt met je volgers/bezoekers, die wellicht jouw inzichten weer zullen delen met mensen in hun eigen netwerk. En zeg nou zelf, een kans tot ontwikkeling en uitdieping van je eigen product/dienst is niet iets wat je wilt overslaan, toch?

Cijfer 5

Een blog laat zien dat je in beweging blijft, actualiteit en het op de hoogte houden van jouw klanten

In de tijden van SEO is het belangrijk dat je als bedrijf continu in beweging blijft, content toevoegen aan je website, hier en daar wat aanpassen en ga zo maar door. Websites die statisch zijn en niet innoveren zien er niet alleen lelijk uit maar scoren ook slecht bij Google. Hoe makkelijk is het dan dat je door middel van een blog aan je volgers én aan Google kan laten zien dat jij niet in dit rijtje thuis hoort en je als bedrijf continu in beweging blijft. 

Daarnaast is een blog ook een uitstekende tool om jouw volgers te laten zien waar jouw bedrijf de afgelopen tijd mee bezig is geweest. Door deze updates zorg je voor meer engagement met je volgers en zul je wellicht een beginnetje maken aan de ‘’brand loyalty’’ waar zoveel ondernemers naar op zoek zijn. Laat je volgers daarom niet gissen en schreeuw van de spreekwoordelijke daken waar jullie als bedrijf zo hard aan werken.

Daarom sla je volledig de plank mis als je gisteren al niet begonnen bent met het schrijven van een blog. Mocht je nog steeds niet weten waar je moet beginnen of waar je over wilt schrijven dan zijn er talloze bedrijven waar je de kunst kan afkijken. Daarnaast zijn er online altijd blogsites te vinden die je verder op weg kunnen helpen en ook jou volledig zullen omtoveren tot een volwaardige Blog Guru!

Deel dit bericht

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *