Vijf redenen waarom jouw website niet ranked in Google en hoe je dit kunt oplossen - IKY Creative
Website ranking banner

Achtergrond -

Vijf redenen waarom jouw website niet ranked in Google en hoe je dit kunt oplossen

Het is misschien één van de belangrijkste factoren in het hedendaagse tijdperk van digitale marketing en zoekmachines, zorgen dat jouw content goed ranked in Google. Maar hoe doe je dat eigenlijk ‘’goed ranken in Google’’ en waarom is het zo belangrijk? Onderzoek wijst uit dat maar liefst 50% van al het organische verkeer niet verder klikt dan de eerste en de tweede optie op pagina 1 in Google. Als jij met jouw bedrijf dus lager scoort dan dit gemiddelde, dan bestaat de mogelijkheid dat je de helft van al het organische verkeer mis loopt en als ondernemer wil je dit natuurlijk niet op je geweten hebben. Gelukkig kennen we bij iKy Creative meerdere manieren om jouw content te boosten, waardoor jij met jouw content wellicht toch die felbegeerde eerste plaats kunt bemachtigen. Hieronder de vijf redenen waarom jouw content waarschijnlijk niet ranked en hoe je dit het beste kunt oppakken.

Cijfer 1

1. De laadsnelheid van jouw website is niet snel genoeg

Een integraal onderdeel van website optimalisatie is uiteraard die van de snelheid, niets is zo frustrerend als een website die niet of traag laadt, wat uiteindelijk zal leiden tot mensen die gauw wegklikken of ´´bouncen´´ van de website. Als je als website een hoge bouncerate hebt, wil dat zeggen dat mensen die op jouw content klikken ook weer snel eieren voor hun geld kiezen en jouw website sluiten. Niet iets waar je op zit te wachten natuurlijk. Over het algemeen duurt het ongeveer 5 á 6 seconden voor een website om te laden, tegenover gebruikers die al gauw tussen de 2 á 3 seconden afhaken, ´´food for thought´´ zullen we maar zeggen. Het is belangrijk om te vermelden dat dit een belangrijk maatstaf is voor Google, via het algoritme kijkt het bedrijf of jouw content de moeite waard is en als gebruikers niet eens de moeite nemen om lang genoeg te blijven hangen, dan is het einde al gauw zoek. Hieronder een aantal tips en tricks om jouw website sneller te laten laden.

1.1. Verklein de afbeeldingsgroottes

We get it, afbeeldingen zijn leuk en informatief en ze dienen ook een doel. Helaas kunnen sommige bestanden er ook voor zorgen dat een website minder sneller laadt en afbeeldingen zijn hierin vaak een boosdoener. Probeer dan ook om afbeeldingen te comprimeren en zo klein mogelijk te houden, dit alles om de laadsnelheid te bevorderen.

1.2. Minimaliseer het aantal video´s op één pagina

Video´s zijn leuk om dat extra stukje persoonlijkheid toe te voegen aan jouw content en ook hier geldt dat ze zeer informatief en leerzaam zijn. Alleen hebben video´s hetzelfde probleem als afbeeldingen, misschien nog wel erger: videobestanden zijn HUGE. En met huge bedoel ik ook echt heel groot, wat uiteraard ook een effect zal hebben op de laadsnelheid.

1.3. HTTP requests

Probeer het aantal HTTP verzoeken zo laag mogelijk te houden. HTTP verzoeken zijn alle bestanden, media en scripts die geladen moeten worden, naast de webpagina zelf. Mocht je hier meer over willen weten, kijk dan even op: https://bit.ly/2wBAzix  (Tip 3).

Cijfer 2

2. De website is moeilijk te navigeren, gebruikers weten niet waar zij moeten zijn voor de content waar zij naar op zoek zijn.

Het is ook van belang dat je er voor zorgt dat jouw website goed te navigeren is en dat gebruikers met een klik op de knop bij de content kunnen waar ze naar op zoek zijn. Het is frustrerend voor bezoekers en ook Google rekent jouw content hier op af. Zorg er daarom voor dat de content georganiseerd is, je gemakkelijk en snel bij content kunt en dat het geheel overzichtelijk is. Als de structuur van jouw website niet goed is dan komt daar die verdraaide bouncerate weer om de hoek kijken, bezoekers haken simpelweg gewoon af.

Ook hier geldt dat iKy Creative een paar nuttige tips heeft om dit tegen te gaan, hier zijn ze:

2.1. Zorg voor goede linkbuilding, twee vliegen in één klap

Het is sowieso al belangrijk dat jouw website een sterke linkbuilding heeft, dit is immers al een ranking factor van Google, maar dit kan ook de structuur van de website ten goede komen. Het is dan ook wenselijk dat je goed kijkt naar je eigen content en hoe het in verhouding staat met elkaar, lijkt de content op elkaar of gaat het over hetzelfde? Linken die handel! Je maakt het zo gebruikers makkelijker om bepaalde content te vinden en je maakt Google blij, zoals ik al zei, twee vliegen in één klap.

2.2. Creëer een sitemap voor je website

Een sitemap, je weet wel, al die termen die vaak onderaan de pagina staan, die je heel handig meteen brengen naar de content waar je naar op zoek bent? Juist, dat is een sitemap, het zorgt voor een goede structuur op je website en bezoekers kunnen zich heel gemakkelijk navigeren.  

Het is belangrijk om te vermelden, dat je wegblijft van te veel dure woorden of jargon wanneer je de termen in de sitemap gaat labelen, het gaat er immers om dat gebruikers begrijpen waar het over gaat. Het gaat om de vindbaarheid, dat is het meest belangrijk. Wil je meer weten over linkbuilding en waar het allemaal om draait? 

Neem dan eens een kijkje bij onze kennisbank: https://bit.ly/3bl7ira, hier wordt in de detail besproken waar linkbuilding nou precies over gaat.

Cijfer 3

3. Je publiceert niet of te weinig content, blijf in beweging

Het spreekt voor zich dat je regelmatig nieuwe content verzint en daar wat mee doet op je website, zo blijf je niet alleen actueel, maar zo indexeer je ook beter bij Google. Het is daarom belangrijk dat je meerdere keren per week, iets aanpast of uitbrengt op je website. Ooit wel eens een website bezocht die eruitziet alsof de laatste update een jaar of twee geleden was? Het ziet er vaak rommelig uit en het schrikt de gebruikers van jouw website logischerwijs af. Daarnaast vergroot je ook de kans om te ranken met je eigen content, als je simpelweg meer content hebt. Je kunt immers ranken op verschillende soorten content, of het nu een blog is of een video, dat doet er niet toe. Het gaat erom dat je als bedrijf in beweging blijft en regelmatig publiceert, of bijvoorbeeld iets aanpast op je website. 

Je hebt zelf in de hand hoe vaak en wat je precies uitbrengt, wat hierbij kan helpen is bijvoorbeeld een ‘editorial calendar. Wel is het belangrijk om te weten dat het niet om de kwantiteit maar om de kwaliteit gaat van de content. Kortom, blijf publiceren en updaten, maar zorg wel dat de kwaliteit gewaarborgd blijft.

Cijfer 4

4. Broken links, foutmeldingen en andere frustraties op de website

Net zoals jouw bezoekers houdt de Google bot er niet van als bepaalde linkjes naar niks leiden, of als er andere foutmeldingen plaatsvinden (looking at your error 404). Als de functionaliteit van jouw website niet goed is, dan is het niet alleen frustrerend voor de bezoekers, maar ook de Google bot rekent je hier streng op af. Probeer dit dan ook zo veel mogelijk te mijden en los deze problemen zo spoedig mogelijk op. Je zult nooit naar de eerste plek van de Google rankings klimmen als jouw website vol met fouten staat. Links die naar nergens leiden zijn voor Google vaak ook een indicator dat een website in slechte staat is, waardoor je tijdens de indexering gepasseerd zal worden.

Cijfer 5

5. De website is slecht geoptimaliseerd voor mobiel gebruik

Het is geen geheim dat Google regelmatig het algoritme aanpast, waardoor de manier waarop je ranked continu in beweging blijft. Een tijd geleden was er zo’n update en deze zorgde er voor dat de mobielvriendelijkheid van jouw website nog belangrijker is geworden. Je zult dus flink een aantal posities in de zoekresultaten zakken als jouw website niet geschikt is voor mobiel gebruik. Gelukkig heeft Google zelf een handige tool uitgebracht waardoor je snel makkelijk kunt checken of jouw website mobielvriendelijk is: https://bit.ly/3ak2oKQ.

Mocht je meer willen weten over website optimalisatie, dan heeft iKy Creative een schat aan informatie in de vorm van de kennisbank. Hier kun je op je gemak alle ins- en outs over website optimalisatie terugvinden en dit toepassen op je eigen website!

Wil je meer leren over online marketing of heb je een brandende vraag over een ander onderdeel ervan? Ga terug naar onze Kennisbank-pagina en vind een ander interessant onderwerp.

Deel dit bericht

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *