Vijf tips om de conversie te verhogen - IKY Creative

Achtergrond -

Vijf tips om de conversie te verhogen

Een van de grootste redenen om online marketing te bedrijven is om te zorgen voor meer actieve bezoekers op de website, oftewel om meer conversie te genereren. Dit bewerkstelligen kan op verschillende manier maar vraagt vooral om de wensen en behoeften van de consument nauw in de gaten te houden. Wil je eerst weten wat CRO (Conversion Rate Optimization) is en wat het verder inhoud neem dan even een kijkje in de kennisbank van IKy Creative. In deze blog zullen vijf tips worden gegeven om de conversie te verhogen.

1 Duidelijke en overzichtelijke website

Om conversies te genereren is het belangrijk dat bij binnenkomst op de website, voor de consument gelijk duidelijk is welke acties waar gedaan kunnen worden. Bijvoorbeeld een product toevoegen aan de winkelwagen of aanmelden voor de nieuwsbrief. Zolang de website duidelijk en overzichtelijk is zal de consument zich gemakkelijker kunnen navigeren naar de gewenste pagina’s. Hoe makkelijker alles te vinden is voor de bezoeker, hoe groter de kans weer is dat er tot actie wordt overgegaan.

structuur

Hetzelfde geldt voor het bestel proces, dus het aantal stappen dat moet worden doorlopen om een product daadwerkelijk te kopen. Zorg ervoor dat dit proces zo eenvoudig mogelijk is en dus niet bestaat uit al te veel stappen. Vraag ook niet om onnodig veel informatie van de consument want ook dit maakt het proces ingewikkelder dan nodig is en brengt weer de kans met zich mee dat een bezoeker de website verlaat zonder iets gedaan te hebben.

2 Maak gebruik van afbeeldingen 

Door gebruik te maken van afbeeldingen wordt de aandacht van de bezoeker getrokken. Dit kan dus ook negatief uitpakken op het moment dat het gaat om een afbeelding van slechte kwaliteit of een afbeelding die totaal niet past bij de stijl van de website. Zorg er dus voor dat de afbeelding wel voldoet aan een aantal eisen zoals,

  • gerelateerd aan de tekst en stijl.
  • gericht op de doelgroep van de onderneming.
  • de juiste positie.
  • de context.
fotos

Afbeeldingen zonder context zijn net als woorden zonder emotie en dus op verschillende manieren te interpreteren. Zorg er dus voor dat alle aspecten kloppen en het samen een geheel wordt, zo kunnen afbeeldingen goed helpen om de conversie te verhogen.

3 Onderscheid je van de concurrentie 

Om de conversie te verhogen is het ook belangrijk om je te onderscheiden van de concurrentie. Waarom moeten de consumenten bij jouw hun spullen halen of diensten afnemen, wat maakt jou anders dan de rest? Door bij de consument duidelijk te maken waarom zij voor jou onderneming moet kiezen, en dus niet voor de concurrent kan er op basis van het extra stukje toegevoegde waarde een keuze worden gemaakt door de consument. Een manier om toegevoegde waarde te creëren is het in de gaten houden van de concurrentie en inspelen op eventuele kansen die zich hier kunnen voordoen. Dit geldt ook voor de website zelf en de content die erop geplaatst wordt. Zorg dat deze uniek zijn en niet net als alle andere spelers in de markt.

Val op tussen de concurrentie.

4 Verlaten winkelmandjes 

Om tot meer conversie te komen is het winkelmandje op de webshop van enorm belang. Er is tevens een simpele en effectieve manier om in te spelen op de verlaten winkelwagentjes. Het komt vaak voor dat een consument op een webshop terecht komt, vervolgens een paar leuke producten uitzoekt en in de winkelwagen plaatst. Om daarna de webshop te verlaten zonder de winkelwagen afgerekend te hebben en dus daadwerkelijk over te zijn gegaan tot koop. Dit gebeurd ontzettend veel en is natuurlijk een verloren consument. Uit onderzoek is gebleken dat een groot deel van de bevolking de website verlaat met een volle winkelwagen. Nou is er een vrij simpele truc om nog een deel van die klanten terug te halen en de winkelwagen wel te laten afrekenen. Het gaat hier om een automatische mail die verstuurd wordt naar de consument waarvan de winkelwagen nog vol is. Deze mail bevat iets als, er staat nog iets op u te wachten in de winkelwagen. Een campagne als dit kan ervoor zorgen dat maar liefst 20 procent van de 78 procent toch nog de winkelwagen afrekent.

Nou is er een vrij simpele truc om nog een deel van die klanten terug te halen en de winkelwagen wel te laten afrekenen. Het gaat hier om een automatische mail die verstuurd wordt naar de consument waarvan de winkelwagen nog vol is. Deze mail bevat iets als, er staat nog iets op u te wachten in de winkelwagen. Een campagne als dit kan ervoor zorgen dat maar liefst 20 procent van de 78 procent toch nog de winkelwagen afrekent.

5 Vraag je klant om interactie

Net als de vriendelijke medewerker in de winkel die even gedag zegt. We zien op webshops steeds vaker een chatfunctie waar meteen een venster omhoog schiet waar wordt gevraagd of er hulp nodig is. De conversie is hier goed mee te verhogen al is het wel een vereisten dat er iemand achter de live chat zit die veel kennis heeft over de onderneming en ook snel kan reageren.

Bonus Tip, Maak gebruik van Seo 

SEO oftewel Search engine optimization kan ervoor zorgen dat je webshop hoog wordt weergeven in de resultaten van google. dit bevat echter enorm veel verschillende aspecten zoals interne en externe aspecten. Wil jij graag meer weten over SEO en hoe dit goed toe te passen op jouw website? Neem dan een kijkje in de kennisbank van IKy Creative.

Wil je meer leren over online marketing of heb je een brandende vraag over een ander onderdeel ervan? Ga terug naar ons blog overzicht en vind een ander interessant onderwerp.

Deel dit bericht

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *